Ungdomsparlamentet

Hallå allesammans!

Jag har för inte så länge sen kommit hem från Kungsholmens gymnasium där vi hade ungdomsparlament. Jag tycker faktiskt det var ganska kul även om det var lite nervöst i början. Vi skulle prata i mikrofon och första gången jag skulle säga något var jag ganska nervös (för jag ville inte säga ngt som alla andra tyckte var helkorkat!) så jag pratade tydligen ganska snabbt och otydligt så att ingen hörde någonting. Så då fick jag säga om hela grejen igen - kul! Men iaf, det var 5 stycken utskott varav 2st av dessa motioner gick vidare. Alltså de slogs inte ned som de restliga 3st. En av de motinerna som gick vidare var min och Louises grupps, miljöutskottets! yey :D :P haha
Jag höll vårt "åtgärdstal", det gick ok även om jag fick reda på det först när vi var där. En liten miss utav vår grupp. Men aja, skitsamma. Det var ingen Big Deal, som de säger på McDonalds reklamen. 
Det var kul att debattera, speciellt när det gällde bostadsutskottets och mijöutskottets (vår) motion. De från bostad ville utöka innerstaden och började snacka i något med stil om att Liljeholmen (?) skulle tillhöra innerstan tror jag ... Så då kom jag med en replik och frågade vad de ansåg vara innerstad, för inte tillhör väl Liljeholmen dit isf!? Då blev en tjej därifrån lite upprörd och sa till mig: "Bara för att du kanske bor jätte-jätte centralt, som typ Östermalm. Då kanske du tkr det är långt till Liljeholmen!?"
Öhh, ne. jag bor inte på Ö-malm. Sry tjejen men din fördom och ditt personliga påhopp gick inte helt hem.
Sen så var det en annan tjej som började snacka om en ensamstående mamma med 2barn varav en av de skulle va hockeyunge. Hon menade att det barnet inte kunde åka kommunalt pga den stora hockeytrunken och så snackade hon lite om det. Men det bästa hon sa var iaf: "Vadå, så ska inte hon/han få åka till hockeyn då? Då förstörs ju hela hennes/hans liv!!"
Ja, ojdå det var tråkigt. Men jag sa aldrig att ungen inte kunde åka till hockeyn...Men självklart ber jag om ursäkt om jag tydligen förstör denna unges liv då.. (Denna frågan kom alltså upp på miljöutskottets debatt)
Så vissa hade ganska roliga påstående, andra lite väl långsökta och några borde inte ens ha öppnat munnen ... Men det var kul! :D haha

Sen så på slutet skulle varje grupp välja fram två stycken som skulle vidare till Centrala ungdomsutskottet och göra om hela processen med att skriva motioner, debattera och hålla tal. Jag skulle inte ha haft något emot det, men datumet krockade med min prövning i tyska så jag stod över.
Annars så finns det väl inte så mycket mer intressant att säga om det, förutom att C&L va jääääätteduktiga ordföranden! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0